Mijn dochter van bijna 6 jaar krijgt dit jaar een open hart operatie. Ik vraag me af hoe het dagelijks leven er daarna uit ziet. Wanneer zij weer volledig hersteld is. Hoe lang heeft het herstel bij jouw kind geduurd? Zal ze daarna “gewoon” naar de basisschool kunnen gaan, moeten we dat opbouwen? Kan ze dan nog mee doen met gymen? Dit is allemaal nieuw voor mij en ik ben bezorgd en bang. In mijn omgeving zijn mensen hier niet bekend mee en/of is er weinig empathie. Ik heb het boek hartekind en kris krokodil besteld en wacht daar nog op.
Onze Noah heeft op 5 jarige leeftijd zijn open hart operatie ondergaan (voor ons ook echt uit het niets en heel onverwacht) vlak daarvoor is pas zijn afwijking gevonden na een hartstilstand. Noah is nu net 7 jaar en gelukkig weer helemaal in orde nu.
Ik kan mij helemaal inleven in wat je doormaakt en al je vragen hierbij. Ik was ontzettend ongerust na de ingreep en ik heb het erg moeilijk gehad.
Gelukkig had Noah hier minder last van haha. Hij is na de operatie 3 dagen wel goed “ziek” geweest. Hij had wel wat complicaties maar alles is goed gegaan.
Na de ingreep moeten ze natuurlijk de 6 tot 8 weken daarna voorzichtig zijn ivm het borstbeen. Ik vond dat ook de meest stressvolle periode want Noah had hier totaal geen zin in, barste van de energie en klom overal op en onder. Wij hebben met school afgesproken dat hij na die periode weer ging starten op school. Dit hebben wij langzaam opgebouwd. We begonnen met een halve dag en een dag daarna rust. Noah was erg moe na een ochtend school door alle indrukken en aandacht na zo’n lange periode “stilliggen” zonder prikkels. Na een week ging dit echter zo goed dat hij daarna weer gewone schooltijden aanhield. Buitenspelen hielden ze extra in de gaten voor mij en iedereen hield heel lief rekening met hem. Noah zelf ondervond hier geen enkel probleem in. Hij wilde heel snel alles weer doen. Daarna hebben we langzaam aan de sporten weer opgepakt. (Zwemmen en voetbal) ook naar inzicht en alleen als hij niet heel moe was.
Ik had en heb eigenlijk nu nog steeds last van angsten hoor, ik ben heel bezorgd dat er iets gebeurd en dat is soms best zwaar. Ik heb hier sinds kort ook traumaverwerking voor opgestart en ik hoop dat het bij mij die angst een beetje wegneemt. Want soms merk ik dat ik Noah afrem en dat is niet eerlijk naar hem toe. Haha
Maar ze kunnen dus zeker na de hele periode van genezen en als het borstbeen weer helemaal is vastgegroeid alles weer doen. Noah voetbal 2 keer per week, zwemt nog 1 keer en heeft gym op school.
Mocht je nog vragen hebben mag je mij altijd berichten.
Heel veel sterkte en kracht toegewenst voor de komende periode