Littekens wat/hoe vertel je het later aan kleuter

Hallo,

Dochtertje (4,5) heeft littekens op haar romp van een open hart operatie toen ze 6 maanden oud was. We willen haar er nu graag over vertellen maar weten niet goed wat we het beste wel of juist niet kunnen zeggen.
Ze zal er een dezer dagen ongetwijfeld mee geconfronteerd gaan worden als klasgenootjes er naar gaan vragen.
Heeft iemand hier ervaringen mee gehad? Of iemand tips?
Mijn dochter zit nu in een fase dat “medische” dingen haar bang maken. Bloed, ziekten, dokters en ziekenhuizen vindt ze heel eng.
Ze is na de operatie helemaal hersteld en hoeft alleen maar om de twee jaar terug voor controle. Dat zal deze zomer de eerste keer worden dat ze het echt bewust mee gaat maken. Ook hierbij, hoe bereid ik haar voor.
Wie heeft er tips of ervaringen om te delen? Alvast bedankt!
Groetjes Imke

Goedemorgen Imke,
Zelf zou ik het niet heel ingewikkeld maken.
Je zou kunnen vertellen dat ze is geboren en dat er iets niet goed was met haar hart. Dat ze is geopereerd en de dokter dit heeft verholpen (weet niet wat voor aha ze heeft). Door de operatie heeft ze nu dus de streep/het litteken op d’r borst. Misschien heb je foto’s om jou uitleg te ondersteunen.

Ook over de controle. Dat ze bv een echo gaan maken, op zich kun je dit thuis ‘oefenen’, bv beetje bodylotion op het lijf en iets wat als echo door kan gaan. Ecg uitleggen… Bloeddruk meten, etc
Op you tube zijn vaak ook wel filmpjes voor kinderen te vinden. Stichting hartekind heeft ism de uvU ook mooie kinder annimaties gemaakt mbt bezoek cardioloog etc.

Gewoon luchtig houden.
Zelf zijn we vrij gemakkelijk, het moet gewoon en is niet anders!
Suc6

Hallo Imke.

Ik zou het zo simpel mogelijk houden en zoals het is. Dat ze is geopereerd als baby. En dat ze daarom een litteken heeft.
Ken je het boek van kris krokodil? Dat is een voorlees boek met een knuffel. Kris, hij heeft zelf ook een litteken van een hartoperatie. Dit boek kun je bestellen via de hartstichting. Misschien helpt het om die Samen te lezen.
Groetjes Debbie

Hierbij de link.

Hoi,
Onze dochter is ook 4,5 en krijgt steeds meer interesse in haar litteken.
Zowel positief als negatief (soms mooi, soms niet en wilt ze net zijn als andere kindjes).
We proberen haar vooral te vragen waar haar gevoelens vandaan komen.

Ook zijn we eerlijk dat we erkennen dat ze het moeilijk vindt, maar ook dat we blij zijn dat het er zit omdat de dokter haar hart heeft gemaakt.
Ze is ook onwijs trots op haar tikkie ring die hier super bij helpt! Als je die (nog) niet hebt kan en mag je die altijd nog aanvragen!

We hebben op school de juf geïnformeerd dat als zij iets merkt of er vragen over zij dat we dit samen in de klas bespreekbaar maken adv de tikkie ring. Het boek erbij is soms nog moeilijk vatbaar maar de ring helpt goed.
Maar tot nu toe zeggen kindjes er niks van zowel niet op school als op zwemles :slight_smile:

Dankjewel voor de tips, daar kan ik wel wat mee :hugs:

Hoi, bedankt voor je tips. Goed idee ook om de juf in te lichten en de tikkiering te gebruiken :smiley::+1:t3:

1 like

Wat een goed idee van Kris Krokodil, die gaan we bestellen! Dankjewel voor de tip! :ok_hand:t3:

1 like