Mentale gezondheid personen aangeboren

Here goes nothing… Als 9-jarig kind werd bij mij een coarctatio van mijn aorta ontdekt. Na een open-hartoperatie en enkele katheresaties later, leef ik nu een “normaal” leven.

Toch kamp ik sinds een half jaar met paniekaanvallen (plots zweten, benauwdheid, duizelig, zeurend gevoel op de borst). Tijdens een paniekaanval ga ik steeds uit van het ergste en link ik deze gewaarwordingen steeds aan mijn gecorrigeerd vaatprobleem. Ik denk dan steeds aan een plotse dood, hartinfarct, aortadissectie, hersenbloeding,… Noem maar op. Sinds dat ik zelf papa ben geworden, ben ik ook steeds bezig met de vraag “heb ik wel een normale levensverwachting?”.

In het afgelopen half jaar onderging ik een MRI-scan van de longen en hoofdslagaders/hart , werd ik door 4 verschillende cardiologen (UZ Leuven, spoeddienst ziekenhuis Hasselt, spoeddienst ziekenhuis Genk) onderzocht, bezocht ik mijn huisarts 100 keer. Niets onrustwekkend werd er gevonden. Ook stelde men mij steeds gerust over mijn vragen rond mijn levensverwachting.

Ik ben al enkele weken in behandeling bij een psychiater, maar toch blijf ik met mijn ongegronde ongerustheden rond lopen.

Zijn hier mensen die kampen met dezelfde mentale problemen n.a.v. hun hartprobleem, of zijn er ouders die dezelfde mentale problemen bij hun kind hebben gezien? Ik zou graag willen weten hoe jullie omgaan met jullie bezorgdheden rond jullie aangeboren hartafwijking.

Mijn excuses alvast voor de lange post!

Beste Mathias,

Bedankt voor uw berichten op ons forum. En mijn excuus voor de verlate reactie. Wat vervelend te lezen dat u nog altijd zoveel problemen ervaart met betrekking tot uw hartafwijking. Ik verwacht dat er meer volwassenen zijn met dit probleem. Mensen met een hartafwijking worden steeds ouder, dat is natuurlijk ontzettend fijn maar dat betekend ook dat er nieuwe zaken zijn waar deze groep tegenaan loopt. Ik vind het erg vervelend te lezen dat de angst, onderzoeken en de vele vragen zijn. Het forum is gemaakt voor ouders van hartekinderen en hartekinderen. Stichting Hartekind zet zich in voor kinderen, en hun omgeving. Voor vragen als die van u kunt u wellicht beter contact leggen met de PAH (patiënten vereniging aangeboren hartafwijkingen). Hierbij hun gegevens, ik hoop dat zij wellicht meer antwoorden voor u hebben. https://aangeborenhartafwijking.nl/

Ik hoop u op deze manier voldoende geïnformeerd te hebben en wens u een fijne dag.

HARTelijke groet,
Natalie Fokkens Westerman
Stichting Hartekind